Cloud. Met een online werkplek altijd en overal kunnen werken.

Voor als je alle bedrijfsbestanden altijd en overal beschikbaar wil hebben. Voor als je werkplekken makkelijk wil aanschaffen of opzeggen. Voor als je alleen wil betalen voor de werkplekken die je gebruikt.

Waarom Cloud?

Met Cloud  zijn alle bedrijfsbestanden en applicaties altijd en overal beschikbaar. Veilig opgeslagen en altijd een back-up. Met een online werkplek ben je niet meer gebonden aan lokale IT.

Eigen IT geeft veel controle en overzicht, maar dit geeft ook extra werk. Het moet worden ingericht, beheerd, ge-update, verzekerd en ga zo maar door. Werk je in de cloud dan wordt dit extra werk van jullie overgenomen, zonder dat hier extra kosten aan verbonden zijn.

Komt er een nieuwe medewerker of gaat er iemand weg? Geen probleem want je kunt maandelijks een werkplek aan schaffen of opzeggen. Je betaalt dus alleen wat je daadwerkelijk verbruikt. Zo heb je geen onnodige kosten. En mocht je problemen ervaren tijdens het werken dan kun je makkelijk terecht bij ons supportcenter.

Wat is het?

Om precies uit te leggen wat de ‘’cloud’’ inhoudt, moeten we wel erg ver gaan. Wij maken IT graag begrijpelijk en praktisch. Heel erg ‘’kort door de bocht’’ zou je kunnen zeggen dat de clouddienst vervangt wat je voorheen nodig had aan eigen IT infrastructuur. We hebben het dan over de eigen servers en software.

Een voorbeeld is Exchange Online binnen Microsoft Office 365. Exchange Online vervangt je eigen Exchange server. Wat houdt dit concreet in? Je maakt gebruik van de clouddiensten van Microsoft. Zij voeren het beheer uit. Installaties en updates worden door Microsoft verzorgd en dit hoef je niet meer zelf te doen op een eigen server.

Hoe werkt het?

Bij clouddiensten neem je vaak een abonnement af voor de gewenste functionaliteit voor het gewenste aantal medewerkers. Met andere woorden, per maand betaal je per medewerker de diensten die je gebruikt.

Hoewel bij het gebruik van clouddiensten een groot deel van de inrichting naar de IT omgeving van de leverancier verhuist en daar ook wordt onderhouden, is een cloudomgeving helaas niet geheel vrij van beheer. Het beheer is alleen anders van aard. Updates en back-ups worden vaak al voor een groot deel geregeld door de leverancier. Maar het beheren van de clouddienst gaat nog verder. Om een aantal voorbeelden te noemen: de toegang voor de medewerkers moet worden ingericht, rechten moeten worden toegekend en een nieuwe functionaliteit die beschikbaar komt moet worden bewaakt en getest voordat het door de organisatie in gebruik gegeven kan worden.

Er zijn veel verschillende clouddiensten en een keuze maken kan moeilijk zijn. Wij kennen de door het MKB meest gebruikte clouddiensten. We denken daarom graag mee en willen adviseren over het inrichten en beheren daarvan.

Neem contact met mij op:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.