Microsoft 365 back-up

Met Microsoft 365 back-up heb je een volledige back-up van al je Office 365 gegevens. Met de standaard back-up van Office 365 ben je namelijk niet volledig beschermd. Gegevensverlies aan jouw kant als gevolg van menselijk handelen, fouten, kwaadwillende bedoelingen, storingen, synchronisatiefouten, hackers of malware vallen hier niet onder. Daar beschermd Microsoft 365 back-up je voor.

 

  • Een volledige back-up van Microsoft 365
  • Onbeperkt bewaren van je gegevens
  • Bescherming tegen hackers en virussen
  • Belangrijke e-mails en documenten terughalen

Wat wordt geback-upt?

Bij Microsoft 365 back-up worden er dagelijks back-ups gemaakt van Exchange Online, Sharepoint Online, OneDrive en Teams. Het platform wat wij gebruiken werkt op basis van “onbeperkte opslag en onbeperkte retentie” en de afrekeneenheid is het aantal mailboxen. Concreet:

  • Back-up van alle mailboxen (user mailbox, shared mailbox, resource mailbox)
  • Back-up van alle Sharepoint sites en OneDrives
  • Back-up van alle Teams & Groups data
  • Onbeperkte opslag en onbeperkte retentie

De prijs die je betaalt is gebaseerd op het aantal mailboxen. Om hoeveel informatie het gaat en hoelang de data bewaard blijft in het platform is voor de prijs niet van belang.

Wij bewaken op dagelijkse basis de status van de gemaakte back-ups en komen in actie als back-ups niet succesvol verlopen. Ook dat is inbegrepen in de prijs. Restore-opdrachten kun je zelf uitvoeren, maar wij kunnen het ook voor je doen (in dat geval wordt alleen de bestede tijd in rekening gebracht).

Tot slot: dagelijks wordt automatisch een inventarisatie gemaakt van mailboxen en sites die in de back-up moeten worden meegenomen. De back-up is hiermee dynamisch van aard in die zin dat nieuw aangemaakte mailboxen, sites en Teams automatisch zullen worden veiliggesteld. Je maandelijkse factuur kan daardoor per maand verschillen.

Licenties

De leverancier van ons back-up-platform informeert ons maandelijks over het aantal mailboxen dat in de back-ups is opgenomen. Dat aantal is dus bepalend voor de factuur die je van ons ontvangt. Ook mailboxen in de status ‘Archived’ of ‘Paused’ (zie onder) tellen mee, waarbij:

  • Archived staat voor een mailbox die in Microsoft 365 niet meer bestaat, maar waarvan er nog wel een back-up is
  • Paused staat voor een mailbox die in Microsoft 365 nog wel bestaat, maar waarvan geen back-up meer wordt gemaakt

Alle mailboxen (active, archived en paused) worden in rekening gebracht, ze nemen immers ruimte in op het platform. Lees hieronder meer over Archived en Paused mailboxen.

Back-up

Meer weten?

We denken graag met je mee over de back-up mogelijkheden voor jouw organisatie.

Archived en Paused mailboxen

Als een mailbox in Microsoft 365 wordt verwijderd zal de back-up van die mailbox in de status Archived worden geplaatst. Back-ups van die mailbox worden nog 90 dagen bewaard en na die periode automatisch verwijderd. Zolang de back-up van de mailbox nog in het platform staat worden hier maandelijks kosten voor gerekend. Uiteraard kunnen we deze Archived back-up van de mailbox eerder voor je verwijderen dan pas na 90 dagen, neem even contact met ons op als je dat wilt.

Ten aanzien van Paused back-ups nog het volgende: zoals hierboven aangegeven raakt een back-up van een mailbox Paused als de mailbox in Microsoft 365 nog wel bestaat maar niet meer in de back-up wordt meegenomen. Paused back-ups hebben geen verloopdatum zoals de Archived backups, Paused back-ups zullen altijd op het platform blijven bestaan (technisch gesproken kunnen we ze natuurlijk wel verwijderen, maar door de eerder genoemde automatische dagelijkse inventarisatie zullen ze dan automatisch opnieuw in de backup worden opgenomen).