Jaarlijkse back-up restore test bij BFAO
15 juli 2021
“Je hebt niets aan een back-up als je niet zeker weet dat je op een ander moment bij je gegevens kan.” Dat zijn de woorden van Thom van der Mijden, IT manager bij BFAO. BFAO is de afkorting voor Bos Fruit Aardappelen Onderlinge verzekeringen. Een verzekeringsbedrijf voor diverse schades aan bos, fruit of aardappelen. Zelf wil de organisatie ook verzekert zijn van een betrouwbare back-up.
Wat is een restore van je back-up?
Veel organisaties hebben een back-up. Natuurlijk monitor je bij een back-up of deze faalt of slaagt, maar dit zegt niet of álle data daadwerkelijk gekopieerd is. Met een restore test controleer dit. Je checkt of alle data bij een back-up daadwerkelijk compleet is en er geen data ontbreekt. Hierdoor weet je zeker dat de back-up volledig en betrouwbaar is. Hoe testen we dit? Kort gezegd zet de engineer van 1do een recente back-up over naar tijdelijke servers. Wanneer de restore klaar is, worden de servers getest en eventuele foutmeldingen nagelopen. Hierdoor kunnen er problemen aan het licht komen die vroegtijdig opgelost kunnen worden.
BFAO kiest voor een jaarlijkse restore test
De restore test is voor BFAO een inmiddels jaarlijkse routine geworden. Thom legt uit waarom zij hiervoor gekozen hebben: “Als verzekeringsbedrijf vallen we onder het toezicht van de DNB op de financiële instellingen. Daardoor moeten wij sowieso in praktijk kunnen aantonen hoe het beheer van risico’s op het gebied van IT wordt uitgevoerd. Mede daardoor zijn we meer accent gaan leggen op hoe veilig werken wij met IT, hoe veilig zijn onze gegevens en hoe veilig is de toegang tot onze gegevens.’’ Dat is niet de enige reden volgens Thom: “Ook zonder regelgeving vind ik het belangrijk. Want ongeacht welk beveiligingssysteem je hebt, dat heeft geen zin als je back-up niet goed uitgevoerd wordt.’’
Voorbereid zijn op een calamiteit of aanval
Het kan van de één op andere dag gebeuren dat je als organisatie geconfronteerd wordt met een calamiteit of cyberaanval. “Een back-up is belangrijk, maar het is vooral van belang dat data te restoren is”, volgens Thom. “Je wilt zo snel mogelijk verder kunnen werken met alle data die je nodig hebt. Op dit moment kost het voor onze organisatie een halve dag om alles terug te zetten en we weer volledig kunnen werken. Dat is goed te overbruggen en het is prettig om dit vooraf te weten. Ik beveel een restore test daarom zeker aan voor organisaties. Eenmaal in de 2 jaar bijvoorbeeld. Je hebt namelijk niets aan een back-up als je alsnog niet op een ander moment bij je gegevens kan.”
In de toekomst naar de cloud?
Op dit moment is de IT omgeving van BFAO nog volledig on premise. Dat gaat misschien wel op korte termijn veranderen. “We willen meer gaan werken met Microsoft Teams en SharePoint. Daarom kijken we nu naar de mogelijkheden om onze on premise omgeving naar Microsoft 365 te migreren. Alleen kunnen niet al onze applicaties in de cloud dus dit willen we gefaseerd doen”, legt Thom uit. Een migratie naar Microsoft 365 heeft ook invloed op de jaarlijkse restore test. “De back-up wordt dan anders ingericht, waardoor de restore test er ook anders uit komt te zien. Dat neemt niet weg dat we graag jaarlijks een controle doen van de back-up.”
De samenwerking tussen BFAO en 1do
De samenwerking tussen BFAO en 1do is in 2016 ontstaan. Thom: “Het begon in 2016 met de inrichting van de serverruimte bij BFAO en sindsdien besteden we alle service activiteiten en monitoring uit. Ook een klein onderdeel van werkplekbeheer met bijbehorende support neemt 1do op zich. En niet te vergeten ook de beveiliging van data en de jaarlijkse restore activiteiten. Ik ben erg tevreden over de manier van meedenken. Medewerkers zijn heel accuraat en gaan praktisch te werk. Dat bevalt goed.”
Over BFAO
Verzekeringsbedrijf voor hagelschade fruitteelt, bosbranden en rot in aardappelen. Voorheen waren dit drie verschillende maatschappijen, maar we zijn sinds begin 2016 samengegaan onder 1 paraplu: BFAO. Het is een kleine organisatie van ongeveer 10 personen die op het kantoor in Zoetermeer werken.
Kenmerkend is de manier van verzekeren. Verzekerden zijn tevens lid. Ze betalen premie en uit die premie wordt de schade betaald. Mocht er premie over zijn aan het einde van het jaar dan wordt dit in het voordeel van de leden in de premie verwerkt. Uitgangspunt is om het met elkaar onderling te regelen.