Coronavirus - immuumsysteem

Nutrition expert Carla Peeters: “8 tips voor een krachtig immuunsysteem, om virussen beter te weren”

Van een IT-organisatie verwacht je wellicht informatie over computervirussen en het voorkomen dat je daar hinderlijke gevolgen van ondervindt. In deze Corona-crisis-tijd willen we je echter ook helpen met informatie over andere virussen, zoals het huidige coronavirus SARS-COV-2 (zoals het formeel heet) dat de ziekte COVID-19 kan veroorzaken. En dan met name hoe je goed voor jezelf kunt zorgen en kunt werken aan je immuunsysteem om virussen beter te weren. Eén van onze klanten, dr.ir. Carla Peeters van COBALA – Good Care Feels Better, schreef voor onze medewerkers een artikel hierover. We delen het graag met je!

Een krachtig immuunsysteem om virussen beter te weren

De gevolgen van de uitbraak van het coronavirus wereldwijd raken ons allemaal. Tot op heden zijn er nog geen vaccins of geneesmiddelen beschikbaar die infectie met het virus kunnen voorkomen of herstel kunnen bespoedigen. De huidige maatregelen van de Nederlandse regering zijn om de verspreiding van het virus te beperken en tegelijk een groepsimmuniteit op te bouwen. Groepsimmuniteit betekent dat 50-60% of een groter percentage van de mensen immuniteit heeft opgebouwd door een doorgemaakte infectie met het virus. Na het doormaken van een infectie beschikt het lichaam over antilichamen (humorale immuniteit)en cellulaire immuniteit (geheugen). Hoe groter de groep mensen die een infectie heeft door gemaakt en immuun is geworden des te kleiner de kans dat het virus zich verder kan verspreiden en kwetsbare ouderen en mensen met een zwakke gezondheid infecteert.

Immuunsysteem en infecties

Niet alle mensen die het coronavirus bij zich dragen krijgen ziekteverschijnselen. Op basis van de kennis uit Italië en China is bekend dat ongeveer 80-88% van de geïnfecteerde mensen milde verschijnselen ervaart, 14-15% serieuze klachten van dyspneu (benauwdheid) en 3-5% ernstige klachten. In Italië overlijdt 1,3% van de mensen met een ernstige infectie en in China 2,3%. De infectie met SARS-COV-2 komt vaker voor bij mannen. Mensen met onderliggende ziekten (co-morbiditeit) zoals diabetes, kanker, hoge bloeddruk e.d. hebben een hoger risico op infectie. Er zijn enkele ernstige infecties bekend waarbij er geen onderliggende ziekte bekend is. Ook ervaring van stress kan het immuunsysteem verzwakken. Volgens de World Health Organization is stress een van de grootste gezondheidsrisico’s. We leven momenteel in een spannende tijd waardoor iedereen in meer of mindere mate stress kan ervaren. Het is tijd om goed voor jezelf te zorgen.

Voeding en leefstijl voor een krachtig immuunsysteem en vermindering van stress

Onderstaand worden acht tips gegeven die bij kunnen dragen aan een positief effect hierop.

  1. Eet zoveel mogelijk verse voeding met dagelijks 200-300 gram groenten en twee stuks fruit voor voldoende vitaminen en mineralen. Bij voorkeur lokaal geproduceerd. Verminder voeding met een hoog suikergehalte en eet meer gezonde vetten als roomboter, kokosnotenolie of olijfolie.
  2. Warme voeding zoals soepen, stoof- en ovenschotels zijn gemakkelijker te verteren voor het lichaam. Hierdoor houd je een hoger energieniveau. Verminder voorbewerkte voeding en koude of ijskoude voeding.
  3. Voorkom eten bij de tv, tijdens het lezen van de krant of een boek of achter de computer. Hierdoor bereik je een betere spijsvertering.
  4. Drink meer water of kruidenthee. Vermijd alcohol (max. vijf glazen verspreid over de week), roken, stimulerende middelen, energie dranken, frisdranken en beperk koffie (max. 3-4 koppen per dag).
  5. Zorg voor voldoende beweging met minimaal 30 minuten per dag in de buitenlucht. Activiteiten in de natuur hebben de voorkeur. Onderzoeken tonen aan dat éénmaal per week 30 minuten wandelen in het bos het cortisol gehalte (stress hormoon) kan doen verminderen (vanzelfsprekend met in achtneming van de richtlijnen van het RIVM).
  6. Zoek de zon op voor zo’n 15-30 minuten per dag. Dit kan meerdere keren per dag. Zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D en meer energie. Voorkom echter verbranding van de huid.
  7. Zorg voor een goede nachtrust; 7 tot 8 uren slaap/nacht. Ga ruim voor middernacht slapen. Dit bevordert een goede nachtrust en frisse start van de volgende dag.
  8. Yoga of meditatie/mindfulness, zo’n 15-30 minuten/dag. Steeds meer wetenschappelijke onderzoeken onderbouwen de gunstige effecten van yoga en meditatie op het verminderen van stress.

Toekomst

In een videocollege van 13 maart 2020 geeft dr. A. Friedrich van het Universitair Medisch Centrum Groningen aan dat hij een periode van nog circa zeven weken verwacht voordat de epidemie afvlakt. Omdat het niet bekend is hoe het virus zich zal gedragen blijft het belangrijk om de richtlijnen van het RIVM op te volgen om de verspreiding van het virus te beperken.

Ter inspiratie

Door dit document te delen willen we inspireren om het heft in eigen hand te nemen en te kiezen voor een gezonde voeding en leefstijl voor een krachtig immuunsysteem. Recente cijfers van het RIVM tonen aan dat we sinds 18 maart kunnen spreken van een griepepidemie. Niet alleen het coronavirus maar ook andere virussen en bacteriën houden we liever in toom. Er is maar één huis; jouw lichaam. Een veilig en betrouwbaar huis voor een mooi leven toegewenst!

 

© dr.ir. Carla Peeters Dit document is tot stand gekomen door dr.ir. Carla Peeters, directeur van COBALA Good Care Feels Better® www.goodcarefeelsbetter.com in dialoog met René Verhagen, technisch directeur van 1do. Carla Peeters is gepromoveerd in de immunologie en werkte jaren aan vaccins. Zij was CEO van diverse zorgorganisaties en werkte voor het RIVM. COBALA Good Care Feels Better heeft een innovatieve aanpak ontwikkeld Personalised Integrative Care® voor de preventie van verzuim en re-integratie door verbetering van kwaliteit van leven van mensen met chronische ziekten.

Neem gerust contact op met dr.ir. Carla Peeters. Mobiel: 06 54311507. E-mail: contact@goodcarefeelsbetter.com

Cobala